Laat ik beginnen met te vertellen dat de Agera geen compleet nieuw model is. Feitelijk is het een sterk gefacelifte versie van de Koenigsegg CC die al zo’n 15 jaar in tig verschillende varianten wordt gebouwd. De basis mag dan wel ‘oud’ zijn, toch is dit een auto die fors verschilt van zijn voorgangers.
Laten we beginnen met de motor die achterin ligt. Dit is nog steeds een twinturbo 4.7 liter V8 (oorspronkelijk van Ford) die dankzij geoptimaliseerde ademhaling en andere finetuning er nu 910 pk en 1.100 Nm uitperst. Overigens is er vanaf 2.680 tpm tot 6.100 altijd minimaal 1.000 Nm beschikbaar, bizar! Het zal je hopelijk niet verbazen dat de 1290 kilo lichte Agera daardoor retesnel is. Zo duurt het sprintje van 0 naar 100 slechts 3,1 seconden en in 8,9 seconden tik je al de 200 km/u aan. De topsnelheid ligt volgens Koenigsegg op 390+ km/u.
Al dat geweld tot stilstand brengen doe je met nieuwe geventileerde keramische remschijven en daarnaast is de Agera ook nog voorzien van een nieuwe tractioncontrol systeem dat in staat is om zich automatisch aan te passen aan je rijstijl en de ondergrond waarop je rijdt.
Ook het interieur heeft de nodige aandacht gekregen van Koenigsegg, zo is de sfeerverlichting gemaakt van zogenaamde “onzichtbare nanotubes”, dit systeem wordt door Koenigsegg “Ghost Lights” genoemd. De middenconsole is voortaan gemaakt van carbonfiber en bevat een scherm waarop je een G force meter, power meters, navigatie, muziek, rondetijdmeter en een kompas kan vinden.
De naam Agera is overigens een Zweeds werkwoord dat “handelen” betekend. Volgens Koenigsegg staat dat synoniem voor de bedrijfsfilosofie.
De auto die in Geneve zal schitteren (en je hier op de foto’s ziet) is overigens nog een pre-productiemodel. Koenigsegg gaat de komende 6 maanden nog volop testen met de Agera om de auto helemaal fijn te slijpen. Hierbij zullen ze overigens hulp krijgen van Michelin, die zullen namelijk een speciale band ontwikkelen voor de Agera. Die banden worden overigens enorm groot: 255/35/19 aan de voorkant en 335/30/20 achter.
Per jaar wil Koenigsegg zo’n 16 tot 20 exemplaren van de Agera gaan bouwen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar ongetwijfeld zal het rond de 1 miljoen euro liggen. En dat is uiteraard zonder al die fijne belastingen die wij hier in Nederland hebben.